Barokowe Eksploracje to pełniący wybitną rolę kulturotwórczą
w swoim regionie, cykl międzynarodowych wydarzeń,
prezentujących i popularyzujących muzykę i sztukę baroku.
Narodził się w 2011 roku, na gruncie oddolnej inicjatywy i artystycznej
współpracy Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz orkiestry barokowej
Musica Aeterna Bratislava, kierowanej przez Petera Zajicka.
Inicjatorką i dyrektorem artystycznym oraz koordynatorem
Barokowych Eksploracji jest muzykolog, dyrygent
manager kultury-Agnieszka Żarska.
Barokowe Eksploracje to coraz szersze grono znakomitych
muzyków, rożnorodnośc form i gatunków:
od wirtuozowskich recitali poprzez koncerty kameralne i
oratoryjno-kantatowe, aż po spektakle operowe.
To premiery, przyjmowane entuzjastycznie przez liczną publicznośc.
To także kreatywne działania przybliżające barokową muzykę i sztukę
szerokiemu odbiorcy, również najmłodszym.
Owocem Barokowych Eksploracji jest międzynarodowe Baroque Collegium 1685
Bazą Barokowych Eksploracji jest Szczawnica ale wydarzenia Festiwalowe
obywają się też w innych ośrodkach regionu (Kraków, Nowy Sącz),
Polski (Warszawa) i za granicą (Budapeszt, Bratysława, Cerwony Klasztor,
Spisska Sobota, Pelhrimov.)
W 2016 roku, po raz pierwszy, we współpracy z Akademia Nauk w
Bratysławie został podjęty projekt badawczy pn.:
"Baroque explorations/sources 2016",
poświęcony muzykaliom barokowym na słowackim Spiszu.
Edycja 2016
"Barok w Europie środkowej"
Szczawnica-Warszawa-Nowy Sącz
program I
Jan Sebastian Bach (1685-1750) - Oster- Oratorium BWV 249,
- Kantata BWV 129
program II
D.G. Speer (1636 Wrocław-1707)-Turkische Eulenspiegel - Suita c mol S. Capricornus (1628 Zercice-1664) - Sonata 3tia á 4 in a
A. Jarzębski (c.1590 Warka- 1648)- Concerti a 3 : Berlinesa, Spandesa
S. Capricornus-Jesus in pace imperat, Jubilus Bernhardi
S. Capricornus-Magnificat a 5
M. Zieleński (1550? Warka-1615?) -Haec dies a 6,o Gloriosa Domina a 5,
(Communiones totius anni -Wenecja 1610)
M. Mielczewski (ok. 1600-1651)-Kyrie, Gloria (Missa „O Gloriosa Domina“ a 6)
Edycja 2015
"Włoskie źródła"
Szczawnica-Ceveny Klastor-Pelhrimov
program:
C. Monteverdi (1567-1643) - Deum in adiutorium meum intende!
(Vespro della Beata Vergine -Wenecja 1610)
G. Gabrieli(1555-1612) - Canzon I „La spiritata“ Ch. 164
C. Monteverdi - Cantate Domino a 6, SV 293
A. Gabrieli (c.1532-1585) -Canzona Ariosa a 4
(Il Terzo Libro de Ricercari...per ogni sorte di stromenti da tasti-Wenecja 1596)
M. Zieleński(1550?-1615?) - Haec dies a 6, O gloriosa Domina a 5
(Communiones totius anni- Wenecja 1610)
D. Castello (c.1590-1658) - Sonata decima quinta á 4
(Sonate concertate in stil moderno, libro II-Wenecja 1629)
S. D‘ India (1582 – 1629) - "Intenerite voi lagrime mie", "Cruda Amarilli"
(Il primo libro di musiche da cantar solo), tekst G.B.Guarini- Il pastor fido
G. Frescobaldi -„Cosi mi disprezzate“, aria di passacaglia
(Primo libro d'arie musicali per cantarsi,Florence 1630)
G. Caccini(1550-1618) Amarili mia bella (Le nuove musiche- Florencja1602)
tekst Giovanni Battista Guarini (1538-1612)
G. P. Cima (c.1570-1622) -Sonata á 4 (Concerti ecclesiastici-Mediolan1610)
C. Monteverdi - Beatus vir a 6 (Selva morale e spirituale -Wenecja 1640) SV 268
G. Gabrieli - Canzona a 5 (Canzoni et sonate-Wenecja 1615) Ch 195
G. B. Bassani(c.1647-1716) Ad arma volate! (Concerti sacri–Bolonia 1692)
M. Mielczewski (c.1600-1651) Benedictio et claritas a 6
Edycja 2014
"W stylu francuskim"
Szczawnica-Cerveny Klastor-Bratislava
program
G.F. Haendel (1685- 1759)
Chandos Anthem no 1
J. S. Bach (1685-1750)
Kantata BWV 194 Hochsterwunschtes Freudenfest! (wybór)
G.F. Haendel
Uwertura z Oratorium “Theodora”
M.R. Delelande (1657-1726)
Grand motet: ”Super flumina Babilonis”
w swoim regionie, cykl międzynarodowych wydarzeń,
prezentujących i popularyzujących muzykę i sztukę baroku.
Narodził się w 2011 roku, na gruncie oddolnej inicjatywy i artystycznej
współpracy Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz orkiestry barokowej
Musica Aeterna Bratislava, kierowanej przez Petera Zajicka.
Inicjatorką i dyrektorem artystycznym oraz koordynatorem
Barokowych Eksploracji jest muzykolog, dyrygent
manager kultury-Agnieszka Żarska.
Barokowe Eksploracje to coraz szersze grono znakomitych
muzyków, rożnorodnośc form i gatunków:
od wirtuozowskich recitali poprzez koncerty kameralne i
oratoryjno-kantatowe, aż po spektakle operowe.
To premiery, przyjmowane entuzjastycznie przez liczną publicznośc.
To także kreatywne działania przybliżające barokową muzykę i sztukę
szerokiemu odbiorcy, również najmłodszym.
Owocem Barokowych Eksploracji jest międzynarodowe Baroque Collegium 1685
Bazą Barokowych Eksploracji jest Szczawnica ale wydarzenia Festiwalowe
obywają się też w innych ośrodkach regionu (Kraków, Nowy Sącz),
Polski (Warszawa) i za granicą (Budapeszt, Bratysława, Cerwony Klasztor,
Spisska Sobota, Pelhrimov.)
W 2016 roku, po raz pierwszy, we współpracy z Akademia Nauk w
Bratysławie został podjęty projekt badawczy pn.:
"Baroque explorations/sources 2016",
poświęcony muzykaliom barokowym na słowackim Spiszu.
Edycja 2016
"Barok w Europie środkowej"
Szczawnica-Warszawa-Nowy Sącz
program I
Jan Sebastian Bach (1685-1750) - Oster- Oratorium BWV 249,
- Kantata BWV 129
program II
D.G. Speer (1636 Wrocław-1707)-Turkische Eulenspiegel - Suita c mol S. Capricornus (1628 Zercice-1664) - Sonata 3tia á 4 in a
A. Jarzębski (c.1590 Warka- 1648)- Concerti a 3 : Berlinesa, Spandesa
S. Capricornus-Jesus in pace imperat, Jubilus Bernhardi
S. Capricornus-Magnificat a 5
M. Zieleński (1550? Warka-1615?) -Haec dies a 6,o Gloriosa Domina a 5,
(Communiones totius anni -Wenecja 1610)
M. Mielczewski (ok. 1600-1651)-Kyrie, Gloria (Missa „O Gloriosa Domina“ a 6)
Edycja 2015
"Włoskie źródła"
Szczawnica-Ceveny Klastor-Pelhrimov
program:
C. Monteverdi (1567-1643) - Deum in adiutorium meum intende!
(Vespro della Beata Vergine -Wenecja 1610)
G. Gabrieli(1555-1612) - Canzon I „La spiritata“ Ch. 164
C. Monteverdi - Cantate Domino a 6, SV 293
A. Gabrieli (c.1532-1585) -Canzona Ariosa a 4
(Il Terzo Libro de Ricercari...per ogni sorte di stromenti da tasti-Wenecja 1596)
M. Zieleński(1550?-1615?) - Haec dies a 6, O gloriosa Domina a 5
(Communiones totius anni- Wenecja 1610)
D. Castello (c.1590-1658) - Sonata decima quinta á 4
(Sonate concertate in stil moderno, libro II-Wenecja 1629)
S. D‘ India (1582 – 1629) - "Intenerite voi lagrime mie", "Cruda Amarilli"
(Il primo libro di musiche da cantar solo), tekst G.B.Guarini- Il pastor fido
G. Frescobaldi -„Cosi mi disprezzate“, aria di passacaglia
(Primo libro d'arie musicali per cantarsi,Florence 1630)
G. Caccini(1550-1618) Amarili mia bella (Le nuove musiche- Florencja1602)
tekst Giovanni Battista Guarini (1538-1612)
G. P. Cima (c.1570-1622) -Sonata á 4 (Concerti ecclesiastici-Mediolan1610)
C. Monteverdi - Beatus vir a 6 (Selva morale e spirituale -Wenecja 1640) SV 268
G. Gabrieli - Canzona a 5 (Canzoni et sonate-Wenecja 1615) Ch 195
G. B. Bassani(c.1647-1716) Ad arma volate! (Concerti sacri–Bolonia 1692)
M. Mielczewski (c.1600-1651) Benedictio et claritas a 6
Edycja 2014
"W stylu francuskim"
Szczawnica-Cerveny Klastor-Bratislava
![]() |
![]() |
G.F. Haendel (1685- 1759)
Chandos Anthem no 1
J. S. Bach (1685-1750)
Kantata BWV 194 Hochsterwunschtes Freudenfest! (wybór)
G.F. Haendel
Uwertura z Oratorium “Theodora”
M.R. Delelande (1657-1726)
Grand motet: ”Super flumina Babilonis”